Nieuw talent ontmoeten? Dat deed ik vandaag op het netwerkevent van Netwerkpro. Zij organiseren met regelmaat netwerkevents waarbij verschillende maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen, deelnemers van Netwerkpro en geïnteresseerden bij elkaar worden gebracht om lokale business opportunities te verkennen, kennis op te doen over marketing en branding en nieuw talent te ontmoeten op de banenmarkt. Ook zijn er vandaag jonge werkzoekende vrouwen en statushouders aanwezig die elkaars expertise goed kunnen gebruiken.

Het event heeft een divers programma met interessante en inspirerende sprekers, pitches van de deelnemers van Netwerkpro, bedrijfspresentaties, live-muziek (o.a. Roos Doolan, oud-deelneemster) en natuurlijk is er de gelegenheid om te netwerken.

Sprekers & Pitches: Paul Mbikayi, Stefanie du Maine en Aaltje Vincent

Tijdens de opening verteld de oprichtster van Netwerkpro Arine Huijboom iets over de organisatie en wat wij deze middag kunnen verwachten. Na haar welkomsspeech wordt de eerste spreker welkom geheten: Paul Mbikayi, managing director van de Refugee Talent Hub. Zelf is hij geboren in Congo en verteld leuk hoe de dingen anders aan toe gaan in zijn geboorteland en toen hij naar Nederland kwam. Zo moest hij omschakelen naar doen en het stappenplan. Hij is van mening dat talent voorop staat en kijkt met zijn eigen bedrijf hoe andere bedrijven daar iets mee kunnen doen.  

‘Alles wat afwijkt, is talent’  

Na elk spreker krijgen de deelneemsters van Netwerkpro de kans op zichzelf te presenten door middel van een pitch. Wat opvalt, is dat elk pitch goed voorbereid en uniek is. Deze jonge vrouwen weten heel goed wat ze willen. De een is heel creatief of communicatief, terwijl de ander een echte bruggenbouwer is, een pedagoog of graag iets wil betekenen voor vluchtelingen. Het is mooi en inspirerend om naar deze vrouwen luisteren en te horen over hun passies en toekomstdromen.

De tweede spreker van deze middag is Stefanie du Maine, directeur-eigenaar van JBL&G (Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht) en Bubbles Business (startup). Zij vertelt ons haar inspirerende verhaal over hoe je talent kunt herkennen op de werkvloer. Volgens haar hebben veel vrouwen last van de ‘imposter syndrome’, we denken vaak dat we door de mand vallen. Wat natuurlijk niet zo is. Het begint allemaal bij het herkennen van talent bij jezelf: door advies te vragen aan anderen en te kijken wat je leuk vindt. Verder is het belangrijk dat je jouw talent ontwikkelt, bijvoorbeeld door educatie, maar ook door iets vaak te doen. Blijf verder gemotiveerd en show je talent. Dit laatste kan heel goed doen op je werk, aldus Stefanie. Bijvoorbeeld door te kijken hoe dingen efficiënter gedaan kunnen worden of door je leiderschapskwaliteiten in te zetten. Verder is het goed om bewust te zijn van je struikelblokken, zoals wanneer je denkt dat je iets niet kan. Dit kan je heel goed oplossen door bepaalde taken juist wel te doen, dit is namelijk de enige manier om hier van te leren en jezelf te bewijzen dat je het wel kan.

De laatste spreker van de middag is de welbekende Aaltje Vincent. Ze is bekend van haar blogs en website over hoe je jezelf online zichtbaar maakt als je op zoek bent naar een baan. Oftewel jobmarketing 3.0. Ook heeft ze een aantal boeken geschreven over solliciteren. Ze geeft ons interessante en handige tips, die zélfs gevorderde sollicitanten aan het denken zetten. Het begint allemaal bij de basis, namelijk dat je klaar bent voor de arbeidsmarkt. Je weet dat je de oplossing bent voor een bedrijf, je bent er goed in en je hebt pretlichtjes in je ogen. Ook helpt het dat je cv en LinkedIn volledig is. Zorg dat je trefwoorden in je profiel hebt staan, zodat je op die manier beter zichtbaar bent voor recruiters. Het is ook belangrijk dat je een goed profielfoto hebt, eentje waarbij je in de camera kijkt. Een handige tool hiervoor is photefeeler.com, waarmee jouw profielfoto kan beoordelen. Verder geeft Aaltje aan dat grotendeels van de mensen hun toekomstige baan hebben gevonden via netwerken. Het is daarom goed om te kijken wie ‘jouw baan’ heeft en daar contact mee op te zoeken. Daarbij kan je denken aan vakcollega’s, leidinggevenden, recruiters, maar ook je studie netwerk.

‘Profileer jezelf vanuit je vakmanschap’

Na de pitches en de sprekers is het tijd voor de bedrijfspresentaties. In gemixte teams van groepen deelnemers MBO/HBO/WO zijn zij in drie ochtenden aan de slag gegaan met bedrijfsvraagstukken. De bedrijven die een bedrijfsvraagstuk hebben ingebracht zijn KPMG, Optronica en KIT. Elk groep is met een van deze vragen aan de slag gegaan. Dit illustreerde en presenteerde zij heel mooi op een bord dat ze op een creatieve manier hadden bewerkt.

Na dit geweldige programma is het tijd om te ontspannen met een drankje, live-muziek van the G-Age Jazzmen en te gaan netwerken. De (netwerk)tips kunnen meteen in praktijk worden gebracht, er is namelijk genoeg talent te zien op dit event!

Wil je meer weten over Netwerkpro en hun volgende netwerkevents? Kijk dan op hun website voor meer informatie: http://netwerkpro.org/

 netwerkpro2

 

 

Advertenties