Netwerken vraagt in het begin om een goede voorbereiding, want wie benader je en waar moet je bijvoorbeeld aan denken als je contact opneemt met een netwerkcontact? Zelf was ik op zoek gegaan naar meer informatie over deze vragen. Ik merkte dat in loopbaanboeken veel informatie wordt gegeven over netwerken, maar ik kon geen informatie vinden over iets simpels als: wat zet je in een e-mail als ik iemand benader? Ik had namelijk zelf geen idee wat ik in zo’n e-mail moest zetten als ik iemand wil benaderen voor een netwerkgesprek. Ik blijk niet de enige te zijn. Veel (jonge) werkzoekenden weten niet zo goed hoe zij dat netwerken moeten aanpakken. Vaak durven ze ook niet om hulp te vragen. Wat ik zelf een gemiste kans vind. Niemand vindt het vervelend om met je mee te denken bij jouw banenzoektocht. Dus met hulp vragen, daar ben ik het hele netwerkproces mee begonnen. Hieronder een aantal tips die jou goed op weg kunnen helpen als je een netwerkcontact benaderd voor een netwerkgesprek.

Bekijk je netwerk aandachtig en benader je ‘warme contacten’

In mijn vorige blog had ik het al over, dat het belangrijk en handig is als je jouw ‘warme’ contacten benaderd. Bekijk je netwerk aandacht en kijk wie jou wellicht verder kan helpen. Als je een paar mensen hebt gevonden, ga je ze benaderen voor een gesprek. Eigenlijk is dit al een soort netwerkgesprek. Diegene kan met je meedenken en kijken wat jij nodig zou kunnen hebben om verder te komen met jouw banenzoektocht. Ook levert het weer nieuwe netwerkcontacten op, want jouw ‘warme’ contact heeft ook weer een netwerk. Het is zelf zo, dat je per persoon 250 mensen kent in jouw netwerk en samen is dat 500 mensen. Keep that in mind;).

Netwerkencontacten (via de mail) benaderen voor een netwerkgesprek

Na een gesprek met een van je ‘warme’ contacten, zal je waarschijnlijk een aantal netwerkcontacten hebt gekregen die jij zou kunnen benaderen. Dit kun je via de mail doen. Uiteraard is het goed om even te kijken wat diegene precies doet. Soms kan dit helpen als je een e-mail opstelt. Verder is het goed om de naam van diegene in de e-mail te zetten die jou dit netwerkcontact heeft gegeven. Op die manier weet diegene hoe jij aan zijn/haar naam en gegevens bent gekomen. Wat zet je dan in de e-mail? Hieronder een voorbeeld van een e-mail voor een netwerkgesprek. Uiteraard is dit per persoon verschillend, dus gebruik daarbij jouw eigen versie;).

Voorbeeld:

“Beste ………..,

Via (naam ‘warme netwerkcontact’) heb ik uw gegevens gekregen om contact met u op te nemen. Ik hoop dat dat oké is.

Mijn naam is ………., ben 29 jaar en woon in Amsterdam. Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een baan en wellicht wilt u met mij meedenken in dit proces. Van (naam ‘warme’ netwerkcontact) begreep ik dat u werkt bij ………………………in Amsterdam en het lijk mij interessant om meer te weten te komen wat u doet.

Kan ik u uitnodigen voor een kop koffie (of thee) op mijn kosten? Voor meer informatie over mijzelf heb ik ook mijn recente cv toegevoegd.

Met vriendelijke groet,”

 

Een afspraak maken voor een netwerkgesprek

Als je de e-mail hebt gestuurd, dan is wachten op een positieve reactie. Uit eigen ervaring weet ik dat mensen het helemaal niet erg vinden om met je mee te denken en graag tijd voor je vrij maken. Kies daarvoor een leuke locatie om dit netwerkgesprek te voeren. Soms is het handig om op kantoor af te spreken. Op die manier krijg je meteen een beeld van de organisatie en krijg misschien wel een rondleiding in het gebouw;). Zo kan je meteen de sfeer van de organisatie of bedrijf proeven.

In mijn volgende blog ga ik verder in op de voorbereiding van een netwerkgesprek.

Veel succes en plezier met de eerste stappen van het netwerken!

Heb je zelf nog handige tips of ken jij nog mensen die mij verder kunnen helpen bij mijn banenzoektocht? Laat hieronder dan een reactie achter!

 

 

 

 

 

