Netwerken is voor veel mensen vaak lastig. Vooral jezelf zichtbaar maken bij de ander is best spannend voor introverte mensen, maar gelukkig valt alles te leren. Dat was ook de reden dat ik meedeed met de e-course Netwerken van DeBroekriem. Een week lang kreeg ik elke dag per mail opdrachten en tips. Met de opdrachten werd ik aan het denken gezet over mijn netwerk, mijn houding bij het werk zoeken en leerde ik hoe aan de slag moest gaan met mijn netwerk. Hieronder 3 tips waarmee jij je netwerk kan versterken.

  1. Benader je ‘warme contacten’ om mee te denken met jouw banenzoektocht

Dit deed ik door mijn netwerkcontacten te benaderen waar ik een klik mee had. In mijn mail geef ik aan dat ik op zoek ben naar een nieuwe baan en vraag diegene of hij of zij tijd heeft om met mij mee te denken door middel van een kop koffie. Kies daarbij jouw eigen versie;). Mocht je na een week niks horen, stuur dan een reminder! Deze manier van benaderen kan in het begin ongemakkelijk voelen, maar vaak vinden veel mensen het helemaal niet erg om met je mee te denken. Of zoals een van cursisten dit noemde: ‘Het is een uitwisseling tussen ‘gelijken’. Zelf heb ik twee reacties gehad, waarvan ik bij een netwerkgesprek veel goede tips heb gekregen voor mijn toekomstige sollicitaties.

  1. Zoek actief op LinkedIn naar nieuwe netwerkcontacten

Dit doe je door te zoeken naar mensen die in jouw werkveld werken of door bedrijven te volgen waar jij ook wilt werken. Je stuurt iemand een connectieverzoek met een persoonlijke tekst. Je laat op deze manier zien dat je echt geïnteresseerd bent, dan wanneer je een automatisch connectieverzoek verstuurd met een standaardtekst. “Met echte interesse voor de ander hoor je meer en heb je eerder een connectie”, zoals een van de cursisten dit mooi beschreef.

  1. Sluit je aan bij LinkedIngroepen en reageer op berichten

Ga op zoek naar LinkedIngroepen uit jouw werkveld of interesse reageert op berichten. Zo volg ik groepen voor werkzoekenden en een aantal bedrijven. Als ik een interessant artikel tegenkom, ‘like’ ik die, maar een reactie geven doe ik soms ook. Dit laatste vond ik best spannend, maar achteraf was het de moeite waard om mijn ervaringen met anderen te delen. Ik krijg vaak leuke reacties terug en met handige tips. Heb je meer LinkedIn tips nodig? Bekijk dan dit filmpje.

Veel succes en heb vooral plezier in maken van contact met de ander!

 

Deze blog heb ik voor DeBroekriem geschreven, deze kun je ook op hun site vinden;).

 

