Onlangs ben ik op vakantie geweest naar Amerika samen met mijn moeder. Uiteraard kwamen we daar niet zomaar, mijn moeder heeft daar namelijk een nicht wonen. Lucky me en we konden onze hele vakantie bij haar logeren. Voor mij was het de eerste keer, dus vooraf heb ik wel wat research gedaan voor mijn reis. In deze blog zal ik je aantal tips geven ter voorbereiding van je reis naar Amerika. Schrik vooral niet van alles, in praktijk valt het gelukkig mee :).

Vliegtickets boeken

Mijn reis begon natuurlijk bij zoeken naar informatie over mijn reis naar Amerika. Daarna ben ik gaan kijken naar betaalbare vliegtickets. Ik heb op een aantal websites bekeken, maar de goedkoopste vond ik toch op Schipholtickets.nl en Tix.nl. Een rechtstreekse vlucht zat er helaas niet in, die bleek namelijk het dubbele te kosten. Dus koos ik voor een vlucht met een overstap. Houdt bij de overstap rekening mee, dat je genoeg overstaptijd hebt. Ik zou voor de heenweg, zeker twee uur rekenen. Het kan soms bij de douane behoorlijk druk zijn en je weet nooit wat ze je gaan vragen. Verder moet je na de douane controle je bagage opnieuw inchecken voordat je naar je gate kan lopen. Dit is meestal goed aangegeven en er staan ( in ieder geval bij airport Chicago) mensen klaar die je bagage opnieuw inchecken en aangeven naar welke gate je moet lopen. Airport Chicago is heel groot, dus je zult een stukje met een trein moeten, die je boven de airport kunt vinden.

Uiteindelijk heb ik mijn tickets geboekt via Schipholtickets.nl, die waren uiteindelijk het goedkoopst. Je kunt bij hen ook kiezen voor sms-service waarbij je een sms krijgt met je vliegschema en kan bijhouden waar en wanneer je vliegt en of je vlucht eventueel vertraging heeft. Gelukkig was dit laatste voor de heenweg niet het geval. Bij de terugweg hadden we wel een beetje vertraging.

ESTA

Nadat je tickets hebt geboekt, ben je er nog niet. Elk reiziger moet namelijk een geldig paspoort hebben en is daarnaast verplicht om, voor je vertrek een ‘visa waiver’ in te vullen, een soort toestemming om het land in te kunnen. Deze kun je via de website van ESTA (Electronic System for Travel Authorization) invullen. De kosten hiervoor zijn 14 dollar en die moet je betalen met een creditcard. Een autorisatie is 2 jaar geldig, mits je natuurlijk hetzelfde paspoort gebruikt. Anders moet je weer een nieuwe ESTA aanvragen. Ik raad je aan om de verklaring met akkoord voor jezelf uit te printen, want daar staat ook het nummer op (application number), dat gekoppeld is met je paspoort.

maxresdefault

Koffer met TSA slot

Verder is het belangrijk dat je een koffer hebt met een TSA slot. Je kunt ook gebruik maken van een TSA-slotriem, maar dan moet je de koffer niet op slot doen. Anders is de douane bij controle genoodzaakt om het slot open te breken. Dat is zonde van je koffer en ik vind dat persoonlijk toch niet een fijn idee. Voor mij geen aanrader, daarom heb ik een koffer gekocht met een TSA slot. Ook is het belangrijk om te kijken naar de maat van de koffer. De koffer mag namelijk bij elkaar opgeteld, 158 cm (l + b + h) zijn en het maximaal gewicht is 23 kg per stuk. Verder kan het soms voorkomen dat voor je koffers moeten betalen als je gaat inchecken. Uitzondering daarbij: voor vluchten vanuit Europa naar de Verenigde Staten of Canada en terug met Air Berlin, Air France, American Airlines, Delta Airlines, Jet Airways, KLM, United Airlines, US Airways of Virgin Atlantic, geldt dat je de eerste koffer kosteloos kunt inchecken. Voor de tweede koffer betaalt je $ 100, per enkele reis.

Geld omwisselen          

In Amerika wordt er met dollars betaald, het is daarom altijd handig om wat geld om te wisselen voor je reis. Dit heb ik zelf niet bij een bank gedaan, omdat daar kosten in rekening worden gebracht en je daarom minder overhoudt. Ik koos daarom om mijn geld te wisselen bij het wisselkantoor Pott Change in Amsterdam. Bij hen krijg je meer geld en hoef je geen onnodige kosten bij te betalen. Ook kan je op hun website berekenen hoeveel geld je voor je euro’s krijgt. Dit kan overigens ook via een zogenaamde ‘converter’. Zelf zou ik aanraden om niet teveel geld te wisselen, aangezien je daar ook gewoon kunt pinnen of met je creditcard kan betalen.

Amerikaanse douane

Customs+Border+Patrol+Processes+Holiday+Travelers+e5xTS6eYukDl

Naast het invullen van een ESTA word je bij aankomst in Amerika door de douane ondervraagd over je verblijf in Amerika. Het is handig om een aantal antwoorden al voor jezelf op papier te zetten, zoals: doel van je verblijf, hoelang je in Amerika blijft, waar je verblijft, je beroep, hoeveel geld je bij je hebt, etc. In het vliegtuig krijg je al een douaneverklaring (Customs declaration), die moet iedereen zelf invullen, mits je met een gezin(lid) reist. Dit formulier lijkt heel erg op ESTA formulier die je online hebt ingevuld. Het enige verschil is dat je ook goederen (zoals voeding) op het formulier moet invullen. Op de website van TSA kan je meer informatie vinden over wat je wel en niet mee mag nemen. Ik raad je aan om alles eerlijk in te vullen op het formulier, ter voorkoming van problemen op het vliegveld. Voor meer informatie over de douane in Amerika kun je ook kijken op de website van Landenportal .

Nou dan kan je reis naar Amerika gaan beginnen! Hieronder nog wat andere handige tips om te weten of te bekijken;).

Travel concept. Suitcases and signpost what to visit in USA.

– Lees boeken over je reis: beetje voorbereiding kan geen kwaad. Zeker als je bepaalde plekken of steden wilt bezoeken. Ook heeft elke staat weer andere regels en gebruiken.

– Internationale rijbewijs aanvragen is zeker een aanrader als je van plan bent om een auto te huren: bij de ANWB is een internationaal rijbewijs zo aan te vragen. Een auto is in ieder geval onmisbaar, want de afstanden kunnen best groot zijn, zeker in buitenwijken.

– Stroomvoorziening in de VS: in Noord-Amerika is de netspanning 110 volt. Je hebt daarom een transformator nodig. De stopcontacten zijn er namelijk smaller. Een adapter is daarom handig. Zelf heb ik twee stekkers gekocht via Digitalseller.

– Creditcard aanvragen: kan heel handig zijn in Amerika, zeker als je een auto gaat huren. Het is een veelgebruikt middel om te betalen in Amerika.

– Houdt rekening met het weer en vakanties: op sommige plaatsten, zoals in het zuiden kan het in mei en de zomermaanden behoorlijk warm zijn (lees: 34 graden of meer). Ook is het handig om rekening te houden met de schoolvakanties daar, omdat het dan erg druk kan zijn op de vliegvelden. Zeker als je een korte overstaptijd hebt of wilt boeken. Mocht je toch je vlucht missen, dan moet de vliegmaatschappij ervoor zorgen dat je met de volgende vlucht mee kan. Dit wordt dan ook gedekt door je reisverzekering. Dit is anders als je met twee losse tickets vliegt. Check dit voor je vakantie even na ;).

– Blogs over andere reizigers: bijv. travelbijsan.nl, Karlijntravels.com, explorista.nl en verenigdestaten.info.

Voor meer reisinformatie over Amerika: Amerika online, Landenportal, AllesAmerika, Landenkompas, Wereldreisgids.

 

Wil jij jouw ervaringen met het reizen naar Amerika delen? Of heb jij misschien nog andere tips? Laat hieronder dan je reactie achter!

