Sinds ik aan het werk ben merk ik hoe lastig het soms kan zijn om een balans te vinden tussen werk en privé. Vooral tijd vrij kunnen maken met vriendinnen en ontspanning kunnen vinden hakt er soms best in. Ik heb zelf twee banen, waarbij ik bij de ene baan 32 uur werk en bij mijn andere baan om het ene weekend 8 uur werk. Dat kan soms best zwaar en veel zijn. Ook merk ik bij mijn vriendinnen dat ze het gewoon druk hebben om af te spreken, zeker als ze net een nieuwe baan hebben gevonden en ook veel werken. Toch is het voor jezelf belangrijk om ook even uitlaatklep te hebben en die balans te vinden. Die boog kan namelijk niet altijd gespannen blijven, dus hieronder een aantal tips die je daarbij kunnen helpen.

Zorg voor voldoende beweging

Om in beweging te blijven probeer ik te fitnessen. Helaas lukt dit niet elke week. Daarom fiets ik naar mijn werk en ga ik met mooi weer in mijn pauze een half uurtje wandelen. Hierdoor blijf ik toch in beweging en dat je geef net even een frisse boost als je weer aan het werk moet. Wandelen probeer ik ook in mijn vrije tijd te doen en ook pak ik met het mooie lente weer eerder de fiets als ik de stad in moet.

Met vriendinnen afspreken: prik een datum

Nu mijn vriendinnen allemaal aan het werk zijn, merk ik pas hoe lastig het kan zijn om af te spreken. En ja, zelf zonder kinderen. Gelukkig spreek ik ze vaak genoeg via WhatsApp, maar live spreken vind ik zelf toch veel leuker en ontspannender. Ook kun je elkaar vertellen wat je allemaal bezig houdt. Dat is soms fijn erg fijn, zeker als je single bent of even niemand in de buurt heb om je gevoelens te bespreken. Belangrijk is om elkaar even een reminder te geven dat het weer tijd is om af te spreken en prik dan een aantal datums. Niet alle vriendinnen hebben dezelfde soort werk, de een heeft nachtdienst of soms een weekenddienst. Op die manier moet het zeker lukken om wat af te spreken;).

Ontspanning: massage of films/series

Soms vind het heerlijk om ontspanning te zoeken in de vorm van een massage. Door mijn werk zit de hele week achter een computer en kan ik snel last krijgen van mijn nek en schouders. Die los laten maken door een masseur kan veel wonderen doen. Verder kan ik ook erg genieten van een leuke film of serie. Zo ben ik net begonnen met de serie Outlander, maar Grey’s Anatomy doet het ook altijd goed;).

Plan een weekend weg

Heb je geen tijd op vakantie te gaan, dan is een weekend weg ook een goede optie. Even een andere stad verkennen en eruit zijn kan je even boost geven. Dit kan met je vriendinnen of je partner, maar een ouderwetse logeerpartij bij een vriendin of tante kan ook leuk zijn. Meestal ga ik dan de stad in, lekker uit eten en filmpje kijken. Aanrader: bezoek eens een andere stad. Bijvoorbeeld Alkmaar, Tilburg, Gouda of Delft.

Je even terugtrekken of een boek lezen

En voor de mensen die echt even weg willen zijn wat de hectiek. Plan een weekend alleen voor jezelf. Doe je telefoon en pc uit en ga thuis iets relaxt doen. Je nieuwe boek lezen, een spa-dagje houden, lekker bakken of koken of gewoon chillen in je pyjama en een afhaalpizza halen. Gewoon omdat het kan en dit soms noodzakelijk is na een lange en drukke werkweek. Ontspannen dus!

ontspannen-lezen

