Na meer dan 3 jaar werkzoekend te zijn geweest heb ik dan eindelijk een (tijdelijke) baan gevonden. Een weg die ik (gelukkig) niet alleen hoefde te bewandelen, want ik kreeg vorig jaar hulp van een loopbaancoach van Brand New Job. Via Elance Academy, waar ik in 2013/2014 vrijwilligerswerk deed, kwam hij op mijn pad. Elance Academy mocht vorig jaar via Delta Lloyd (hun hoofdsponsor) drie plaatsen weggeven voor dit loopcoachingstraject en ik was een van de gelukkigen:). Mijn loopbaancoach leerde mij veel over solliciteren en mijzelf profileren. Hierdoor weet ik nu beter hoe ik mijzelf beter op markt kan zetten en hoe het is om een actieve sollicitant te zijn. Dat laatste vond ik altijd lastig, want hoe pak je dat aan? Een baan vinden ging natuurlijk niet vanzelf en heb ik ook wat dingen over mijzelf en het solliciteren moeten leren.

Afwijzingen incasseren

Het solliciteren ging bij mij soms niet zonder slag en stoot en afwijzingen horen er ook helaas bij. Dit kon soms behoorlijk zwaar zijn. Zeker als je al lang op zoek bent naar baan en super graag een baan wilt. Blijf vooral niet te lang treuren is mijn tip. Als het meant to be was, dan was je wel uitgenodigd voor een gesprek of was je wel aangenomen. Vaak wacht er iets veel beters op je. Daar hoort ook geduld en doorzettingsvermogen bij;). Zorg dat je door blijft solliciteren en dat je af en toe je ei kwijt kunt bij vrienden of familie. Ook is het belangrijk om ook andere dingen te blijven doen die je graag doet, zoals sporten of een hobby. Zo houdt je het solliciteren langer vol;).

Je leert jezelf beter kennen

Soms word je tijdens een sollicitatiegesprek aan het twijfelen gebracht over hoe graag je die baan wilt en blijkt die baan toch niet bij je te passen. Dat laatste is niet erg, want je leert jezelf hierdoor beter kennen. Het zou zonde zijn als je niet bij een bepaald baan of team past. Soms kunnen twijfels ook onterecht zijn. Je bent bijvoorbeeld onzeker zijn over kwaliteiten of je weet niet of je de baan aan zult kunnen. Op zulke momenten is het goed om te realiseren dat niemand 100% aan alle functie-eisen kan voldoen. Het feit dat je hebt gesolliciteerd naar deze baan of wilt gaan solliciteren, zegt genoeg. Blijkbaar zijn er genoeg dingen die je leuk vindt aan deze baan en waar je jouw kwaliteiten kunt gebruiken. Soms moet jezelf gewoon het voordeel van de twijfel geven. En onthoudt, elke sollicitatie(gesprek) is een manier om te oefenen met solliciteren.

Kijk niet alleen naar functiebenamingen maar ook naar je kwaliteiten

In het begin toen ik mijn jobalerts aan het bekijken was, dacht ik dat ik voor geen baan geschikt was. Pas door de gesprekken met mijn loopbaancoach en een minder kritische houding, zag ik in dat ik genoeg kwaliteiten in huis heb om te voldoen aan bepaalde functie-eisen of banen. Staar je dus niet blind naar functiebenamingen, maar kijk welke kwaliteiten jij in huis hebt en kunt gebruiken in een baan. Door mijn sociale kwaliteiten die ik tijdens mijn opleiding heb ontwikkeld, mijn ervaring in de zorg en mijn eerdere werkervaringen heb ik mijn huidige baan gevonden. Nu kan ik deze kwaliteiten mooi verder doorontwikkelen in deze baan.

Blijf jezelf ontwikkelen na het vinden van een baan

In mijn nieuwe baan leer ik niet alleen veel nieuwe dingen, maar volg ik ook online een communicatietraining waar ik een certificaat voor krijg. Kijk wat er voor jou allemaal mogelijk is op gebied van trainingen en cursussen. Je weet nooit waar je die voor nodig zult hebben in de toekomst. Alles is meegenomen. Verder is het ook goed om na te denken over de volgende stappen die je wilt zetten in je carrière en te kijken wat je leuk vindt en waar je naar toe wilt op werkgebied. Mijn reis is in ieder geval nog lang niet afgelopen;). Succes bij het vinden van jouw baan!

Heb je nog vragen of wil je jouw ervaringen of tips delen? Laat hieronder dan een reactie achter;).

