Een schrijfopdracht waarbij ik aan de hand van de onderstaande foto een verhaal heb geschreven.

Sweet dreams

In haar donkere appartement probeert Zara haar slaap te vatten. Wat niet makkelijk gaat, aangezien ze best een stressvolle dag heeft gehad. Ruzie met haar vriend Daan over samenwonen en maandag heeft ze een sollicitatiegesprek gepland staan. Deze dingen blijven in haar hoofd spoken, als ze in bed ligt. Na wat draaien begint de vermoeidheid langzaam op haar brein in te werken. Zonder het te merken valt ze in een diepe slaap.

Plotseling wordt ze wakker op een vreemde plek, of toch niet? Het lijkt haar appartement. Dan moet ze opeens denken aan haar sollicitatiegesprek waar zij heen moet. Uiteraard gaat alles verkeerd. Haar kleding heeft ze niet klaargelegd.

‘Oh, wat moet ik aan?’, galmt er door haar hoofd. Snel pakt ze een nette witte blouse, een zwarte broek en een colbert uit haar kast en trekt die gehaast aan. Ze pakt haar spullen bijeen en opeens is ze op straat. Ze rent naar het treinstation om haar trein halen.

‘Oh nee, straks kom ik te laat voor mijn gesprek. Ik moet die trein halen’, zegt ze gehaast. Uiteraard blijft haar trein te lang stilstaan op het perron en rijdt hij met een vertraging weg.

Dan opeens staat ze buiten, op een onbekende plek. Ze kent de weg niet en is bang om te verdwalen. Wat natuurlijk ook gebeurt. Ze blijft maar rondjes lopen, maar ze komt steeds op de plek aan waar ze eerder is begonnen. Ze komt onderweg een klein winkelcentrum tegen en ze blijft even stilstaan bij een kapsalon. Ze ziet iemand haar haar verven in de kleur roze. ‘Wat een vreselijke kleur’, denkt ze.

Als de kapster haar opmerkt vraag ze aan Zara: ‘Wil je ook je haar verven?’

‘Nee, dank u’, antwoordt Zara. ‘Maar misschien kunt u mij met iets anders helpen’, en ze legt uit dat ze onderweg is naar haar sollicitatiegesprek. Jammer genoeg kan de kapster haar niet verder helpen en ze loopt weer door. Na een tijdje komt ze opeens haar vriend tegen, die met een paar vrienden buiten een club staat en een biertje staat te drinken. Ze loopt naar hem toe en vraag wat hij hier doet. Haar vriend, omhelst haar vriendelijk. Wat Zara een beetje vreemd vindt, omdat ze gisteren nog ruzie hadden.

‘We hadden toch ruzie?’, zegt ze.

‘Ruzie? Wat bedoel je precies? Je bedoelt dat meningsverschil over samenwonen, ach daar komen we toch wel uit. Als je nog niet wilt samenwonen is dat prima, maar samenwonen is toch een stuk gezelliger’, zegt Daan met een glimlach en een knipoog.

Dan moet Zara ook lachen en zegt: ‘ik dacht dat je mij niet meer wilde zien na onze ruzie over samenwonen. Ik wil best met je samenwonen, maar ik vind het nu nog te vroeg’.

‘Dat weet ik toch’, zegt Daan. ‘Het is misschien wel een beetje overhaast, we wachten wel even. Is alles nu oké?’.

‘Ja, alles is oké’, zegt Zara en ze omhelzen elkaar even stevig.

‘Ga je mee naar binnen, er is een leuk concert van Jack Johnson?’, vraagt Daan aan Zara.

‘Ik wil wel, maar ik moet naar mijn sollicitatiegesprek. Ik was het helemaal vergeten, ik moet weg’, zegt Zara opeens geschrokken.

Nog voordat Daan nog iets wil zeggen, is ze al weg.

Geschrokken wordt Zara wakker. Ze ziet op haar wekker dat het pas zes uur in de ochtend is. Ze bedenkt opeens dat ze helemaal niet naar een sollicitatiegesprek hoeft, dat is pas maandag. Met een zucht laat Zara zich weer in haar bed vallen. Even moet ze aan Daan denken en bedenkt dat het met haar vriend en haar ook wel goed komt. Soms kunnen dromen best verhelderend zijn. Met een glimlach en meer rust in haar hoofd valt Zara weer in slaap…Zzz

Fictie-05/10/2015

foto-schrijfopdracht

