Tijdens de laatste bijeenkomst van mijn schrijfkring heb ik een bijzonder dichtvorm ontdekt: een pantoum. Die deel ik graag met jullie. Ik heb deze dichtvorm al een paar keer voor mijzelf uitgeprobeerd en ik merk dat ik er steeds beter in word. Binnenkort zal ik er een plaatsen. Let er wel op dat een pantoum best persoonlijk kan worden voor jezelf.

Wat is een Pantoum? Het wordt een Tibetaans gedicht of Maleisisch vers genoemd en het is een dichtvorm van twintig regels, waarbij een aantal van de regels wordt herhaald. Met het onderstaande schema kun je in korte tijd zelf een gedicht schrijven waarbij de essentie van het moment of van wat er werkelijk in je omgaat, voor ogen verschijnt. Vaak werkt het verrassend verhelderend, omdat onbewuste gevoelens of gedachten aan de oppervlakte komen. Het schrijven is bijna meditatief en bovendien erg leuk om te doen. Het is belangrijk dat je het eerste schrijft wat in je opkomt, zonder jezelf te corrigeren. Voor een pantoum kies je een kernwoord, het thema van je gedicht, iets wat je op dit moment bezig houdt.*

Het schema voor de pantoum:
• Regel 1: Ik… (maak een zin die met ‘ik’ begint en waarin je het kernwoord noemt)
• Regel 2: Ik… (beschrijf waar je bent)
• Regel 3: Ik… (beschrijf wat je ziet)
• Regel 4: (beschrijf wat er gebeurt in connectie met je kernwoord)
• Regel 5: is gelijk aan regel 2
• Regel 6: is een gevoelsreactie op regel 2: wat doet het met je?
• Regel 7: is gelijk aan regel 4
• Regel 8: is jouw reactie op regel 7
• Regel 9: is gelijk aan regel 6
• Regel 10: wat is je gevoelsreactie op regel 2,wat doet het met je ?
• Regel 11: is gelijk aan regel 8
• Regel 12: hoe is dat?
• Regel 13: is gelijk aan regel 10
• Regel 14: hoe voelt dat?
• Regel 15: is gelijk aan regel 12
• Regel 16: wat is je reactie daarop?
• Regel 17: is gelijk aan regel 14
• Regel 18: is gelijk aan regel 3
• Regel 19: is gelijk aan regel 16
• Regel 20: is gelijk aan regel 1

voorbeeld van een pantoum:

Het kernwoord is tuin

• Ik zie mijn tuin, nog koudestil
• Ik sta achter het raam
• Ik zie de struiken al in knop
• de natuur staat in de startblokken
• Ik sta achter het raam
• verheug me op een nieuwe lente
• de natuur staat in de startblokken
• ik wil naar buiten toe
• verheug me op een nieuwe lente
• niet langer binnen achter glas
• ik wil naar buiten toe
• ongeduldig naar zon en warmte
• niet langer binnen achter glas
• zon op mijn vel, wind in mijn haar
• ongeduldig naar zon en warmte
• de komst van nieuw leven
• ik zie de struiken al in knop
• de komst van nieuw leven
• ik zie mijn tuin nog koudestil

* Bron: de informatie over de pantoum en het voorbeeld is afkomstig van de website van schrijfster Leny van der Ley: http://lenyvanderley.mysites.nl/mypages/lenyvanderley/538883.html. Daar vind je nog meer voorbeelden.

