Vorig jaar keek ik naar een aantal afleveringen van ‘Sophie in de kreukels’, een programma dat gepresenteerd werd door Sophie Hilbrand. Zij deed in haar programma onderzoek naar het uiterlijk en hoeveel invloed dit op ons heeft. Zo onderzocht ze het taboe rondom ouder worden en het gebruik van botox. Veel vrouwen doen er nog steeds geheimzinnig over, maar gelukkig zijn er ook genoeg BN’ers die er openlijk over zijn. Waar ik zelf van schrok was de jonge leeftijd waarop vrouwen beginnen met ingrepen als botox en fillers. Als je naar de meiden kijkt, is er werkelijk niks mis met hen. Ze zien er prachtig uit, maar wanneer zijn zij gaan denken dat ze niet mooi zouden zijn? Hoe komt het dat ze niet tevreden zijn? Ik denk dat een deel te maken heeft met wat je meekrijgt van huis en hoe je bent opgegroeid en deels door wat de media ons voorschotelt. Blijkbaar heeft de geschiedenis er ook invloed gehad op het uiterlijk van vrouwen, want vrouwen worden daar nog steeds op afgerekend. Dat zag je bijvoorbeeld bij Eva Jinek, die als vrouw een eigen talkshow begon te presenteren. Zij vertelde in het programma ‘Sophie in de kreukels’ dat mensen in het begin gefixeerd waren op haar uiterlijk en haar kleding. Best jammer, maar ook ingewikkeld dat ouder worden en de obsessie op de jeugdigheid, of toch niet?

Social media en ideaalbeeld

Het is waar dat de (social) media ons een bepaald ideaalbeeld voorschotelt; dat jong, mooi en succesvol heet. Denk aan alle afgetrainde foto’s op Instagram of de opgevulde volle lippen van Kylie Jenner. Daar kan je behoorlijk onzeker over gaan worden. Toch is het een beeld waar grotendeels van de wereld niet eens aan voldoet. En dat laatste is de echte realiteit. We zijn gaan geloven dat iedereen er maar jong, mooi, getraind en rimpelloos eruit moet zien. In de bladen en in commercials zie je merendeels jonge vrouwen en mannen. Alsof niemand oud wordt. Nou de gewone mens wordt echt gewoon oud. Ik kan het weten, want ik werk in een verzorgingshuis. Het is alsof een jong uiterlijk zegt dat je slim en waardevol bent. Onzin natuurlijk, want naar mijn mening is je waardevol voelen alleen iets wat je vanbinnen kunt voelen.

Media en moeders

Naast media hebben moeders degelijk invloed op hoe meisjes naar hunzelf kijken. Dat bewees het filmpje van Dove ook eerder:

Als ik naar mijn eigen jeugd kijk, dan werd ik juist in de pubertijd erg onzeker over mijzelf. Misschien ook doordat je de verschillen begint te merken bij jezelf en bij anderen. Je lichaam verandert langzaam in een jonge vrouw, wat je niet altijd in de koude kleren gaat zitten. In die periode kon ik over van alles onzeker zijn. Als ik nu foto’s of video’s van mijzelf terug zie uit die periode, dan kan ik mijzelf wel voor mijn hoofd slaan. Ik zie een doodnormale jonge meisje die eigenlijk geen reden had om onzeker te zijn. Jammer dat ik dat in die tijd niet besefte.

Tevredenheid en ouder worden

Gelukkig is alles goed gekomen en ben ik nu erg tevreden met mijzelf. Ja, wijsheid komt met de jaren, maar ook tevredenheid. Ik voel mij nu een tevreden zelfbewuste jonge vrouw en ik weet nu dat ik er mag zijn. Volgens mij begint alles met goed in je vel zitten, zelfvertrouwen en tevreden zijn met jezelf. Dat je leert houden van je mooie en minder mooie kanten van jezelf en die accepteert. Niemand is perfect, ik ook niet. Ik kan genoeg dingen opnoemen waar ik niet tevreden over ben, maar ze maken mij wel tot de persoon die ik nu ben. Er is maar een persoon als mij. En ja, die grijze haren en rimpels die horen bij het ouder worden, want ook ouder worden is een geschenk die niet iedereen gegeven is. Iets waar we vaker bij stil mogelijk staan en meer dankbaar voor mogen zijn. Hoeveel mensen in de wereld zijn er niet die jong sterven aan een ziekte of door een ongeluk. Die hun kinderen niet kunnen zien opgroeien of niet alles hebben kunnen doen in hun leven. Uiteindelijk gaat het om de binnenkant, want die gaat gelukkig wel langer mee. Die bepaald uiteindelijk hoe je voelt, door de jaren heen. Stel dingen daarom niet uit. Als je nog jong bent, probeer dan van het leven te genieten. Je druk maken over uiterlijkheden daar wordt niemand een mooier mens van. Meer vertrouwen in jezelf en doen wat goed bij je voelt, zorgt er uiteindelijk voor dat dit ook aan de buitenkant te zien is. Of je nou jong of oud bent. Succes vanbuiten, begint uiteindelijk allemaal met succes van binnen.

Wat is jouw mening over het ouder worden? Kijk je er naar uit om ouder en wijzer te worden? Of kijk je er met afkeer naar? En ben jij tevreden met jezelf? Laat hieronder een reactie achter!

 Het_diepste_geheim_van_gelukkig_zijn_is_het_goed_hebben_met_jezelf

