Heb je na lang zoeken dan eindelijk een leuke vacature gevonden, dan is het natuurlijk handig om die goed door te nemen en te kijken of je aan het profiel voldoet. Het is een goed teken als er meteen vragen naar boven komen die jou nog nieuwsgieriger maken naar de functie. Ga je meteen beginnen met het schrijven van een sollicitatiebrief? Ho stop dan even! Want je maakt pas een goede indruk als je even belt over de vacature. Door te bellen krijg je niet alleen de juiste informatie op jouw vragen, maar maak je ook meteen een goede indruk bij jouw toekomstige werkgever/leidinggevende;).

Wat als je niet zo’n held bent in bellen (zoals ik) of spontaan telefoonangst krijgt? Nou ik kan je geruststellen, een beetje spanning is heel normaal als je gaat bellen voor vacature. Ook ik ervaar dit nog steeds als ik moet bellen, maar door dit vaker te doen wordt dit gelukkig minder. So be a little bit brave. En wat ook erg belangrijk is, is een goede voorbereiding. Maar hoe doe je dat? Hieronder geef ik je paar handige tips die daarbij kunt gebruiken.

  1. Ken je pitch uit je hoofd en past die toe op de vacature voordat je belt!

Als het goed is heb je een standaard pitch voor jezelf, die je bijvoorbeeld kunt gebruiken bij een sollicitatiegesprek. Natuurlijk is het handig om die pitch aan te vullen met twee kwaliteiten die in de vacature worden gevraagd en die jij beheerst. Voor meer tips en een voorbeeld kun je kijken op mijn vorige blog.

  1. Wat zeg je allemaal tijdens het telefoongesprek?

Zoals ik al eerder aangaf ben ik niet zo’n fan van bellen, maar soms is het gewoon noodzakelijk. En zoals mijn loopbaancoach zegt: ‘de beller is sneller’. Eerder gaf ik al aan dat een goede voorbereiding belangrijk is en daarom schrijf ik vaak voor mij uit wat ik wil zeggen tijdens een telefoongesprek. Dat begint natuurlijk met de opening van het telefoongesprek. Zorg dat je de juiste persoon aan de lijn krijgt. Indien je eerst de receptie aan de lijn krijgt, laat je dan doorverbinden met de desbetreffende contactpersoon van de vacature. ‘Mag ik …… spreken?’ .

Als je hem/haar aan de lijn krijgt stel je jezelf kort voor en geef je aan waar je voor belt: ‘Met….(jouw naam). Ik bel n.a.v. van de vacature X. Ik heb een paar vragen over de vacature. Bel ik daarvoor gelegen? Heeft u nu even tijd? OF als je geen pitch wilt gebruiken: ‘Goedemiddag, mijn naam is….Ik bel n.a.v. van de vacature X. Graag zou ik daar meer over willen weten. Ik heb 3 korte vragen. Bel ik daarvoor gelegen? Heeft u nu even tijd?

  • Als je niet gelegen belt: ‘kan ik op een ander tijdstip terugbellen?’ Of ‘op welk tijdstip kan ik u terugbellen?’. Doe dit dan ook op het afgesproken tijdstip, want dat is ook een afspraak.
  • Als je wel gelegen belt: ‘Voordat ik begin, is het misschien goed als ik mijn even kort voorstel/introduceer’ daarna komt jouw pitch! Uiteraard bepaal je zelf of je wel of niet een pitch wilt gebruiken. Niks is verplicht. Soms voel je ook aan of het gewenst is en of iemand genoeg tijd heeft voor het gesprek.

De kern van het gesprek: stel jouw vragen over de vacature. Weet je niet zo snel wat je kunt vragen, dan heb ik hieronder een paar voorbeeldvragen die je kunt gebruiken:

– Is het een nieuwe of vervangende functie (indien dit niet staat vermeld in de vacature)

– Aan welke eisen of eigenschappen moet uw ideale kandidaat beschikken?

– Waar moet hij/zij goed in zijn?

– Wat zijn de grootste uitdagingen die ik de komende jaren kan verwachten? En waar zou ik aan bij kunnen dragen?

Voor meer vragen kun je kijken op de website van Hoe vind ik een baan: http://bit.ly/1K9oco5

  • Afsluiting telefoongesprek:

Voorbeeld: ‘Bedankt voor uw tijd en voor de informatie. Wellicht zien we elkaar nog eens in de toekomst’.

  1. Wat als je niet geschikt bent voor de baan?

Wees dan niet getreurd, want hier hoef het gesprek niet te eindigen. Vraag diegene om met je mee te denken, oftewel kent hij/zij iemand uit zijn/haar netwerk die jou verder kan helpen. Vaak vinden de meeste mensen het niet erg om je verder te helpen.

Voorbeeld: ‘misschien kunt u met mij meedenken. Misschien kent u iemand die mij verder kan helpen?’ Of: ‘Zou u iemand kennen in uw netwerk die mij wel verder kan helpen?’

Voor de brutale daredevils onder ons;): ‘En als ik niet brutaal bent, misschien twee mensen?’

Ook handig om aan te geven als diegene je doorverwijst naar iemand uit zijn/haar netwerk: ‘Is het goed dat ik u naam noem als ik contact met hem/haar zoek?

  1. Hoe kom je relaxt over?

Ze zeggen niks voor niks, oefening baart kunst. Beetje cliché, maar het klopt wel. Je zult merken dat het steeds beter gaat als je het vaker doet. Ook wordt de spanning in je lichaam minder. Verder is het altijd goed om een telefoongesprek te oefenen met iemand die vertrouwd en probeer daarbij positief en enthousiast over te komen.

Heb je echt last van telefoonangst, dan is het goed om te oefenen met bellen in het algemeen. Door bijvoorbeeld elke dag te bellen naar willekeurige plekken. Begin daarbij makkelijk, bijvoorbeeld je zorgverzekering bellen met een vraag over een vergoeding. En bouw dit uit tot lastige gesprekken, zoals bellen n.a.v. een vacature. Door dit vaker te doen, kom je ten eerste makkelijker uit je woorden en ervaar je minder spanning. Verder kunnen ademhalingsoefeningen ook goed helpen, voordat je gaat bellen. Adem rustig in en adem rustig weer uit. Probeer daarbij echt vanuit je buik te ademen en niet vanuit je borst. Probeer dit vijf keer te doen. Houd tijdens het telefoongesprek je spiekbriefje bij de hand, want dat kan de ander toch niet zien. Dat is weer een voordeel van bellen;). Mochten de eerste paar keren niet helemaal vlekkeloos gaan is dat niet erg. Misschien kom je in begin moeilijker uit je woorden of krijg je een niet zo vriendelijk persoon aan de telefoon. Wees dan lief voor jezelf en probeer er om te lachen. Wees trots op jezelf dat je het hebt gedaan en de volgende keer gaat het gewoon beter;). Veel succes!

Heb je vragen of heb je handige tips die anderen kunnen helpen? Laat hieronder dan een reactie achter!

ventas-por-telefono

