Nu ik al een maand bezig ben met mijn loopbaancoachingstraject vliegen er allerlei termen om mij oren. Gelukkig zijn de meeste mij wel bekend, zoals de elevator pitch. Die zou elk sollicitant (en netwerker) zeker moet hebben, maar wat is een elevator pitch precies? Een elevator pitch is een korte presentatie van jezelf, meestal van een minuut. Vandaar het woord ‘elevator’, een verkooppraatje die bij wijze van spreken in 60 seconden in een lift aan iemand zou kunnen vertellen, over wie je bent en waar je goed in bent.

Waarvoor heb je een elevator pitch nodig?

Ben je net als ik op zoek naar werk, dan gebruik je de elevator pitch bij:

  • een sollicitatiegesprek bij de vraag ‘kun je iets over jezelf vertellen?’
  • als je gaat bellen, bijvoorbeeld als je een vacature hebt gevonden en er vragen over hebt. Als je gaat bellen vraag je natuurlijk of je gelegen belt, zo ja dan zeg je: ‘misschien is het goed als ik mijzelf eerst introduceer’ (of voorstel) en dan begin je met je pitch. Op die manier onthouden ze je beter en krijgen ze meteen beeld van jou. Een extra bonuspunt als ze jouw brief en cv onder ogen zien;).
  • tijdens het netwerken: dit kan bij een netwerkgesprek of bij een netwerkbijeenkomst als je mensen spreekt.

Wat moet er in staan? Dit is overigens een opzet, geef er vooral je eigen draai aan;)

  • Wie ben jij? Denk aan je naam, leeftijd, woonplaats.
  • Wat is jouw achtergrond of wat heb je gedaan: studie en (werk)ervaring
  • Wat zijn jouw kwaliteiten en vaardigheden? Waar ben je goed in en is relevant voor deze functie of voor deze organisatie? Hiervoor kan ik je terugblikken naar je STAR situaties en naar de functie-eisen in de vacature, zie ook volgend punt. Probeer niet meer dan twee of drie kwaliteiten te benoemen. Je moet ze natuurlijk niet allemaal weggeven tijdens de pitch. Geef ze een tipje van de sluier en maak ze nieuwsgierig. De rest vertel je tijdens het sollicitatiegesprek of netwerkgesprek.
  • En waarom denk je de geschikte kandidaat te zijn voor deze functie? Samen met jouw kwaliteiten en vaardigheden kun je deze vraag beantwoorden. Voorbeeld:Door mijn recente ervaring bij bedrijf A. ben ik zeer bedreven in het plannen en organiseren van mijn werkzaamheden en ben ik accuraat in het uitvoeren van administratieve werkzaamheden. Dit maakt mij een goede kandidaat voor de functie van administratief medewerker bij uw organisatie.’  Kies daarbij jouw eigen versie gebaseerd op jouw ervaringen en kwaliteiten;). Ook is het afhankelijk of het een sollicitatiegesprek is of een netwerkgesprek. Bij een netwerkgesprek gaat het vooral om je kwaliteiten en ervaringen.
  • (Optioneel) Vrijetijdsbezigheden: zoeken ze een teamplayer, benoem dan vooral dat je een teamsport beoefen. Dit geldt ook voor andere ervaringen, zoals werken met mensen, als je bijvoorbeeld een bijbaan hebt in een verzorgingshuis of winkel of ergens vrijwilligerswerk doet.

Je kunt jouw pitch zo uitgebreid maken als je wilt, maar less is more. Zorg er verder voor dat je hem uit je hoofd kent en laat je pitch ook door een kritisch iemand lezen:). En vergeet je pitch niet te oefenen, want non-verbale communicatie kan ook veel met je pitch doen. Dus glimlach, wees enthousiast en scoor die baan!

Wil je meer lezen over de elevator pitch? Dan kun je een kijkje nemen op websites van sollicitatiedokter en carrièretijger.

Elevator-Pitch01

Heb jij nog een handig tip bij het schrijven van een goede elevator pitch? Laat hieronder dan een reactie achter!

