Misschien heb jij je weleens afgevraagd wat het effect is van het zijn van de oudste dochter in jouw gezin (of waar je opgroeide)? En hoe dit jou gevormd heeft in de persoon die je nu bent? De schrijfsters Liesbeth Schuitemaker en Wies Enthoven, beiden oudste dochters, schreven het boek ‘Het oudste dochter effect’. Gefascineerd en nieuwsgierig als ik was, want ja ik ben zelf ook oudste dochter, kocht ik dit boek. Vandaag een korte recensie over dit boek.

Recensie

Als je de inhoudsopgave lees, zie je meteen de onderwerpen van het boek. Die beginnen met de jongste jaren van de oudste dochter en eindigen met hoe de oudste dochter nu als volwassene is. Elk hoofdstuk van dit boek begint met een stukje over de eigen ervaringen van de schrijfsters. Jeugdherinneringen, maar ook ervaringen als volwassen oudste dochter. In de eerste twee hoofdstukken worden de jongste jaren van de oudste en de invloed die haar ouders op haar hebben beschreven. Je leest hoe het eerstgeborene de wereld van haar ouders op de kop zet en alle onverdeelde aandacht krijgt. In hoofdstuk 2 wordt hier verder op ingegaan, wat ik zelf bijzonder vond om te lezen. Zelf sta ik niet zo snel stil bij hoe ouders reageren op de eerste geborene en de invloed die dit op hen heeft. In hoofdstuk 3 en 4 wordt de invloed van de andere kinderen op de oudste beschreven. Iets wat bij de oudste niet in de koude kleren gaat zitten. Opeens hebben haar ouders niet alleen maar aandacht voor haar, maar ook voor haar jonge broertje of zusje. Dat zal voor veel mensen herkenbaar zijn, ook als je de middelste of jongste van het gezin bent.

Elk hoofdstuk wordt in het boek afgesloten met een aantal hoofdpunten uit het hoofdstuk. Dat is best handig gedaan, omdat je op die manier niet het hele hoofdstuk opnieuw hoeft lezen. De kern van het boek wordt beschreven in hoofdstuk 5. Daar worden de vijf grote eigenschappen van de oudste dochter beschreven. Twee daarvan zal ik verklappen: verantwoordelijk en zorgzaam. De andere drie kun je in het boek lezen;).Dat deze eigenschappen bij veel oudste dochters bekend zijn, bleek uit het onderzoek dat de schrijfsters zelf hadden uitgevoerd voor dit boek. Zij organiseerden een ‘oudste dochter dag’ en verzamelden verhalen van andere oudste dochters. Deze vijf mooie eigenschappen die steeds terug te zien waren hebben ook de nodige valkuilen en in hoofdstuk 6 wordt daar dieper op ingegaan.

Daarna wordt de lijn getrokken naar nu. Er wordt beschreven hoe oudste dochters met hun capaciteiten zich ontwikkelen in vriendschappen, in de liefde, als moeder van hun eigen oudste dochter en de relaties met anderen uit het gezin waarin ze opgroeiden naarmate ze volwassen zijn.

Kortom, een boek dat zowel interessant als leerzaam is. De schrijfsters geven op een leuke manier informatie en beschrijven leuke feiten en weetjes. Door hun eigen onderzoek en andere literatuur en onderzoeken die zij hebben bestudeerd, weet je dat het goed zit met de informatie. Zowel de hoofdstukken over de jongere jaren als de momenten die oudste nu meemaakt, maken dit boek compleet en volledig. Ik denk dat veel oudste dochters, zich zullen herkennen in dit boek. Verder vind ik het goed dat de schrijfsters de sterke kanten en de valkuilen beschrijven van de oudste dochter, zodat de lezer (vaak een oudste), bewust wordt van haar gedrag en er van kan leren. Of zoals de schrijfsters het zelf zeggen in het boek ‘Het oudste dochter effect’: ‘Je begrijpt opeens hoe het zo gekomen is dat jij alles goed wilt doen en dat geeft je bijvoorbeeld de vrijheid om te kiezen wanneer je deze kwaliteit wél en niet wilt inzetten’. Dit boek is dus zeker een aanrader en de moeite waard om te lezen. Als oudste dochter is het waardevol om te lezen, maar zeker ook voor ouders met een oudste dochter, broers en zussen of vriendin van een oudste zus of vriendin.

Nu een vraag voor jou: Hoe was het voor jou om de oudste dochter te zijn in jouw gezin?

‘Het oudste dochter effect is nu overal te koop

ODE-Cover-Het-oudste-dochter-effect-HR