STAR methode: kwaliteiten omzetten in praktijkvoorbeelden

Eerder had ik het in mijn blog over hoe je zelfinzicht kan creëren als je op zoek gaat naar een baan. Een van de vragen die belangrijk zijn is dat je weet wat je kunt, oftewel wat zijn je kwaliteiten en vaardigheden? Het is mooi als je die voor jezelf op een rijtje hebt gezet, maar natuurlijk ben je er dan nog niet. Bij een sollicitatiegesprek wordt er vaak gevraagd naar voorbeelden van deze kwaliteiten en vaardigheden. Als je je goed hebt voorbereid, kun je ze moeiteloos uit je mouw schudden. Een handig middel dat je daarvoor kunt gebruiken is de STAR(R) methode.

STAR(R) staat voor:

  • Situatie: wat was er aan de hand? Wat speelde er?
  • Taak: wat moest je doen?
  • Actie: wat heb je gedaan?
  • Resultaat: wat was het effect van je handelen?
  • Reflectie: was tevreden met het resultaat? Hoe zou je het de volgende keer aanpakken?

De laatste R van reflectie is er later bij toegevoegd. Hierbij gaat het om of je tevredenheid was met het resultaat en hoe je het anders zou aanpakken.

Zoals je misschien al een beetje hebt kunnen zien, is STAR een methodiek die je kunt gebruiken om gedrag uit het verleden (veelal uit een werksituatie bijvoorbeeld uit je stage, bijbaan of vrijwilligerswerk) op een grondige manier te benoemen. Werkgevers en recruiters zijn er dol op, althans dat lees ik overal. Door een goed voorbeeld te geven kan een werkgever zien hoe je deze Kwaliteit in praktijk gebruikt. Ook kan hij of zij zien of de kwaliteit overeenkomt met wat hij of zij in gedachte had en horen hoe jij in een bepaalde situatie omgaat. Uit welke situatie blijkt bijvoorbeeld dat je over de competentie “betrokkenheid” beschikt? Hieronder een voorbeeld met de competentie(kwaliteit): betrokkenheid

STAR voor betrokkenheid

Situatie: Een jongere, die ik coachte, was op sollicitatiegesprek geweest en al tijdens het sollicitatiegesprek kreeg hij te horen, dat hij toch niet de kandidaat was die zij zochten.

Taak: het begeleiden van jongeren en coachen waar nodig.

Actie: ik ben die werkgever gaan nabellen en na wat doorvragen bleek dat het teveel schortte aan de Nederlandse taal van mijn cliënt. Vervolgens ben ik bij diverse instanties gaan informeren of er mogelijkheden waren voor mijn cliënt om een Nederlandse taalcursus te volgen. Uiteindelijk kon mijn cliënt terecht bij een buurthuis waar het ook nog eens kosteloos was.

Resultaat: Hij kon zich na deze training veel beter verwoorden in het Nederlands en had vrij snel een baan in een soortgelijk bedrijf waar hij eerder voor was afgewezen.

In deze situatie zie je goed hoe de kwaliteit betrokkenheid wordt gebruikt om een situatie te beschrijven. In veel gevallen komen er natuurlijk meerdere kwaliteiten van jezelf aanbod, maar benoem je niet letterlijk. Wees daar bewust van en doe daar je voordeel mee. In deze situatie zie je dat de coachen, begeleiden en andere communicatieve vaardigheden zoals bellen naar een werkgever en een pro- actieve houding ook aanwezig zijn. Vaak is het handig om de STAR methode vooraf te oefenen, bijvoorbeeld met een vriend of vriendin en als je die hebt een sollicitatiebuddy. Op die manier kun je checken of de voorbeelden duidelijk en pakkend genoeg zijn;). Veel succes!

STARR

Heb je zelf nog een handig tip die je wilt delen bij het voorbereiden van een sollicitatiegesprek? Laat hieronder dan een reactie achter!

 

Advertenties