Gisterochtend was ik aanwezig bij de startbijeenkomst van Brand New Job in het Delta Lloyd gebouw. Hier was ik aanwezig, omdat ik mij via mijn oude vrijwilligerswerk (Elance Academy) had aangemeld. Van een oud collega kreeg ik een mailtje met de vraag of ik nog op zoek was naar werk. En ja, dat ben ik nog steeds (zucht). Zij mochten van hun sponsor Delta Lloyd drie plaatsen weggeven voor het coachingstraject van Brand New Job en ik was een van de mensen waar ze aan dachten:).

Zo gezegd en zo gedaan arriveerde ik daar gisteren. Na mij te hebben aangemeld bij de receptie, zag ik meteen dat ik niet de enige was voor deze bijeenkomst. Snel daarna werden wij opgehaald en naar een presentatiezaal begeleid. Ik werd meteen begroet door de twee oprichters van Brand New Job (twee mannen die weten waar ze het over hebben, bleek tijdens de bijeenkomst).Toen iedereen plaats had genomen begon de presentatie over het coachingstraject, de inhoud ervan en hun werkwijze.

Ze vertelden dat je een realistische kijk moet hebben over je eigen situatie als werkzoekende en dat je gemotiveerd moet zijn. Je moet dus kunnen en willen werken, anders heeft het niet zoveel zin om je voor het traject aan te melden. Verder kreeg ik meer een beeld over de onderwerpen die aanbod zouden komen tijdens dit traject, zoals brief, cv, social media, persoonlijke presentatie en creëren van kansen op de arbeidsmarkt. Allemaal middelen om aan een baan te komen. Een van de oprichters vroeg wie zich had ingeschreven bij een uitzendbureau en wie er iets van terug hoorde. Bijna niemand stak zijn hand op. Zo zie je maar dat niet elk middel effectief is. Een van de beste manieren is om rechtstreeks te solliciteren bij een bedrijf of organisatie. Het is dan niet de bedoeling dat je de P&O afdeling benaderd, want die verkopen je negen van de tien keer een ‘nee’. Het is beter om op LinkedIn te kijken wie de teamleider is van de afdeling waar je wilt werken en die te benaderen. Dan komt de tweede vraag: ‘wat zeg je dan tegen diegene?’. Dat zijn een van de dingen die we gaan leren tijdens de groepsbijeenkomsten/trainingen.

Wat verder ook aan bod zal komen tijdens de trainingen is hoe je zelf kansen kan creëren op de arbeidsmarkt en hoe je zelf een eigen netwerk kan opbouwen. Vaak blijkt je eigen netwerk niet zo effectief te zijn voor het vinden van een baan. We gaan dus leren hoe je zelf een netwerk kan opbouwen, die ook effectief is voor je verdere loopbaan. Het blijkt wel een intensief traject te zijn, dus het is niet voor iedereen weggelegd;).

Tijdens de trainingen hebben we nog in kleine groepjes een aantal vragen beantwoord: waarom ben je werkzoekend, wat zijn je kwaliteiten en waar kan je hulp bij gebruiken. Een van de deelnemers zei tegen mij dat ik timide overkom, maar denkt dat er best veel power in mij zit. Misschien heeft ze wel gelijk, geen idee. Ik denk dat die power pas te zien zal zijn als ik een baan vind die ik echt leuk vind.

Na alle informatie konden wij ons meteen inschrijven en dat heb ik ook gedaan. Ik kreeg een ontzettend goed gevoel bij dit coachingstraject en ik denk dat ik in goede handen ben. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte van mijn bevindingen en ervaringen!

Heb je zelf ervaring met Brand New Job? Of heb je zelf een coachingstraject gevolgd bij jouw zoektocht naar een baan? Schroom dan niet en laat hieronder een reactie achter!

 

new beginning

