Afgelopen maandag was ik aanwezig bij een informatiebijeenkomst van ‘Schrijver zoekt schrijfkring’ van Bibliotheek Zuid-Kennemerland. Tijdens deze bijeenkomst kreeg ik meer informatie over hoe je een schrijfkring kan opzetten en wat er allemaal bij komt kijken. Zelf had ik mij uit nieuwsgierig opgeven, daarin was ik gelukkig niet de enige. Ik wilde namelijk weten hoe je een schrijfkring opzet, maar het leek mij ook fijn om feedback te krijgen op mijn blogs. En natuurlijk is het altijd leuk om andere schrijvers te ontmoeten, want schrijven kan best eenzaam zijn.

Nederland Schrijft

De avond begon met een algemeen gedeelte, waarbij we informatie kregen over Nederland Schrijft, een initiatief van Bibliotheek Zuid-Kennemerland. Zij moedigen schrijvers aan om verhalen te schrijven en te publiceren op hun website. Het kan een kort verhaal zijn, maar ook een roman, een essay, een informatief boek of gedicht. Dus als je van schrijven houdt, check dan zeker de website van Nederland Schrijft.

Daarna kregen we informatie over hoe je schrijfkring kon opzetten en wat er allemaal bij komt kijken. Bij de bijeenkomst was er een schrijfster aanwezig (naam ben ik helaas vergeten, foei), die zelf in een schrijfkring heeft gezeten. Van haar kregen we de nodige praktische tips. Na een korte pauze, kregen we een schrijftopdracht, waarbij we een klein stukje mochten schrijven over de lente. Best een lastig oefening om dat zo snel uit je mouw te schudden, vond ik.  Toch was het mij gelukt om wat op papier te zetten. Daarna mochten de liefhebbers hun stuk over de lente voorlezen.nederland-schrijft

Een schrijfkring opzetten

Na deze opdracht, was het de bedoeling dat we ons gingen voorstellen en iets vertelde over onze schrijfervaring, waarom we hier waren en andere praktische informatie. Uit de verhalen die ik van anderen hoorde, voelde ik mij best een beginneling. Sommige waren bezig met een eigen boek, schreven gedichten en hadden allerlei ambities op gebied van schrijven. Ik zelf heb dat niet. Ik kan niet eens een rijmend gedicht schrijven of een kort klein verhaal over een bepaald onderwerp. Oké, dat laatste klopt niet helemaal. Ik blog regelmatig over een onderwerp, maar toch. Ik en schrijfster zijn. Dat zag ik nog niet helemaal voor me. Na deze gedeelte konden we een schrijfkring vormen. Handig was om te kijken naar wat voor soort schrijfstijl iedereen had, waar iedereen woonde en op welk tijdstip afgesproken kon worden, want niet iedereen wilt bijvoorbeeld ’s avonds afspreken.

Na wat getwijfel of ik mij wel bij een schrijfkring moest aansluiten, werd ik gerust gesteld door een van de deelnemers. Zij gaf aan dat zij ook een beginnende schrijfster was en dat blogs schrijven ook korte verhalen zijn. Dus vanaf nu behoor ik tot een schrijfkring! Super spannend, maar wel erg leuk. Volgende maand hebben we onze eerste bijeenkomst gepland, waarbij de schrijfster van de avond ook aanwezig is als begeleidster. Ik houd jullie op de hoogte!

Wil je zelf een schrijfkring opzetten? Of zit je al in een schrijfkring en wil je jouw ervaringen delen? Laat hieronder dan een reactie achter.

write-what-you-love-love-what-you-write

