Vorig week maandag dacht ik gemotiveerd te zijn om vacatures te gaan zoeken op internet. Helaas werd ik overspoeld door een moedeloos en verdrietig gevoel. Ik baalde enorm dat het steeds niet lukte om een baan te vinden. Steeds maar afwijzingen krijgen en weinig vacatures kunnen vinden die bij mij cv aansluiten. Met die gedachte alleen al zou iedereen moedeloos en ongemotiveerd raken. Ik probeerde dinsdag nog een keer aan de slag te gaan, maar ik merkte al meteen dat het deze week niks zou worden. Dus ik hield ik het even voor gezien. Ik ben toen gaan nadenken over de oorzaak van deze dip en wat je er tegen kunt doen.

Een van de dingen die ik opmerkte, was dat ik al een hele tijd niks leuks had gedaan voor mijzelf en weinig in contact kwam met mensen. Hierdoor raakte ik een beetje in een sleur. Het leven is natuurlijk meer dan alleen vacatures zoeken en solliciteren. Dus hoe kun je een sollicitatiedipje verslaan?

Tip 1: probeer ook iets leuks voor jezelf in te plannen. Zo heb je wat om naar uit te kijken. Bijvoorbeeld: ga lekker winkelen, spreek een avond af met vriendinnen of ga lekker dansen. Zo kom je uit die negatieve spiraal en ontmoet je weer andere mensen. Een ander voordeel is dat je even je verhaal kwijt kunt en het een keer over iets anders kunt hebben dan werk zoeken.

Verder blijkt uit onderzoek dat beweging ook helpt om dipjes en depressies tegen te gaan. Tip 2: Ga een wandeling maken in de natuur of ga lekker hardlopen of fietsen. Bijkomend voordeel is dat de natuur een bron is van inspiratie en dat je na inspanning ontspannen en fit voelt. Ook maakt je lichaam na minimaal 30 minuten bewegen het stofje endorfine aan. Een hormoon dat zorgt voor een gelukzalig gevoel en bovendien een pijnstillende werking heeft. Dus kom van die stoel af en ga lekker naar buiten!

Voor wie een hekel heeft aan al die beweging, tip 3: ga mediteren. Meditatie of ontspanningsoefeningen kunnen ook helpen bij een dipje. Ga ergens ontspannen liggen of zitten, waar je niet gestoord kunt worden. Adem diep in en uit, en voel hoe je je bij iedere uitademing meer ontspant. Blijf je concentreren op je ademhaling. Wil je meer weten over meditatie, kijk op de website van soChicken. Daar vind je 7 tips om mediteren onder de knie te krijgen.

En de laatste tip: probeer je niet alleen maar te richten op werk zoeken, maar plan je week of dag ook in met andere dingen. Probeer werk zoeken dus af te wisselen met leuke dingen als: het lezen van een mooi boek, een film kijken, bloggen, een (online) cursus Fotografie of Spaans of zoek andere jonge werkzoekenden op. Op deze manier focus je ook op de positieve en leuke dingen van je leven, want die dingen zijn ook een onderdeel van wie jij bent. Ook blijft jezelf op die manier ontwikkelen en je blijft in beweging als jonge starter op de arbeidsmarkt.

Heb jij nog een andere tip die jou geholpen heeft om uit een sollicitatiedip te komen? Laat hieronder dan een reactie achter!

quote-of-the-day-always-7454

