Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, ben ik sinds februari dit jaar weer op zoek naar een baan. Na mijn traineeship dacht ik met goede moed te beginnen aan het solliciteren en het vinden van een leuke baan. In de eerste twee weken lukte het mij om elke week een vacature te vinden en een sollicitatiebrief te schrijven. Na het schrijven en het opsturen van mijn eerste sollicitatiebrief (en CV), was het natuurlijk afwachten op een reactie. Natuurlijk hoopte ik op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Na een paar weken kreeg ik mailtje, dat ik helaas niet bij de eerste selectie zat. Dat was enorm balen, want ik had natuurlijk veel tijd gestoken in mijn brief. Mijn eerste reactie was dan ook teleurstelling en ik dacht even dat het aan mij lag.

Tip 1: neem een afwijzing niet persoonlijk. Soms kan een afwijzing je diep raken en kun je gaan denken dat je niet goed genoeg bent. Vaak zijn er andere redenen voor een afwijzing, bijvoorbeeld andere kandidaten hadden meer werkervaring in het werkveld dan jij of er speelde een andere reden mee.

Zelf liet ik het niet bij zitten en wilde ik graag weten op welke grond zij mij hadden afgewezen. Dus belde ik de leidinggevende op voor meer informatie en feedback.

Tip 2: vraag om feedback bij een afwijzing. Je krijgt dan meer een beeld hoe iemand gekeken heeft naar je sollicitatie en op welke grond(en) zij jou hebben afgewezen. In mijn situatie was de ervaring en vooral op juridische vlak de boosdoener van de afwijzing. Heel jammer, maar uiteindelijk niet veel aan te doen.

Ook kreeg ik tijdens een eerder telefoontje te horen, dat er meer dan vijftig mensen hadden gesolliciteerd. Tip 3: vraag ook altijd hoeveel kandidaten gereageerd hebben op een vacature. Dan komt een afwijzing ook wat minder hard aan. Gelukkig was ik na deze afwijzing snel weer aan de slag gegaan met vacatures zoeken. Het belangrijkste is dat je positief blijft na een afwijzing en niet te lang gaat zitten treuren. Daar help je jezelf niet mee en ook niet bij het verder solliciteren. Ga vooral door met solliciteren en gun jezelf soms ook een time-out. Maar blijf vooral positief en volhardend, want de aanhouder wint altijd!

Hoe ga jij zelf om met een afwijzing? En welke redenen voor een afwijzing gaven ze jou op jouw sollicitatiebrief en CV? Leuk als je hieronder iets wilt achterlaten.  

tumblr_nb8v1greuM1r5gmiko1_500

