Sinds twee weken ben ik weer hard aan het solliciteren als jonge starter op de arbeidsmarkt.  Zoeken naar een baan in deze tijd gaat uiteraard niet zonder slag of een stoot. Voorheen kwam ik bijna geen vacatures tegen. Voorheen demotiveerde dit mij en begon ik mij op een gegeven moment zelfs af te vragen of ik wel geschikt zou zijn voor het werk waar ik voor afgestudeerd had. Best verwarrend om zo vacatures te gaan zoeken.

Daarom ben ik na mijn afstuderen ook vrijwilligerswerk gaan doen. Van thuis zitten wordt niemand wijzer, althans ik niet en ook niet vrolijker. Dit was een leerzame ervaring voor mij, omdat ik nu een aantal van mijn kwaliteiten kon inzetten die ik al goed beheerste, zoals goed luisteren, schrijven, onderzoek doen en netwerken. Daarna ben ik mij gaan verdiepen in mijn interesses. Een daarvan was emancipatie en daarom ging ik ook vrijwilligerswerk doen bij een meidenorganisatie in Amsterdam. In eerste instantie om zelf aan de slag te gaan als meidencoach, maar daarna als vrijwilligster/organisator van activiteiten en werd ik zelf gecoacht via een project voor oudere meiden. Via deze weg kwam ik een van mijn coaches tegen die mij onder andere heeft doen inzien dat ik goede kwaliteiten in huis heb en dat de crisis een mooie mogelijkheid is om op ontdekkingsreis te gaan. Te zoeken naar werk wat je leuk vind en te zoeken naar wat wel en niet bij je past. Zo heb ik recent een traineeship gevolgd bij NJR Hete Pepers. Een project, hoe toevallig, voor jonge baanzoekers. Daar heb ik onder andere aan mijn communicatieskills gewerkt door een blogcommunity op te zetten en bezig te zijn met social media. Ook leerde ik wat voor werk wel en niet bij mij paste en begon ik beter te kijken naar mijn eigen mooie kwaliteiten.

Zo heb ik geleerd dat ik niet eens op de verkeerde weg zit met mijn afgeronde studie, omdat bepaalde skills als onderzoeken, denken, luisteren, analyseren, doorzetten, plannen en betrouwbaarheid gewoon bij mij als mens passen en onderdeel zijn van mijn persoonlijkheid. Ook leer ik nu dat ik deze (introverte) skills mag omarmen en die verder mag ontwikkelen. Toch zit ik ook met vragen en dilemma’s, want welke functies passen nog meer bij die deze vaardigheden dan de gebruikelijke SJD functies? En hoe kan ik die skills verder ontwikkelen in deze tijd waar weinig vacatures zijn. Weer vrijwilligerswerk doen of toch stug door solliciteren? Het laatste heeft mijn voorkeur, omdat ik na tweeëneenhalf jaar werkzoekend te zijn toch echt aan de slag wil en vlieguren wil maken. Ook wil ik op mijzelf wonen, wat nu echt tijd wordt. Dus arbeidsmarkt here I come en ik laat mij niet kisten of tegenhouden. Ook niet meer door mijzelf;).

superwoman

