Samen met mijn coach in gesprek over netwerken en profileren in zonnig Amsterdam!

Een van de vragen die bij mij binnenschieten als ik denk aan netwerken is: hoe doe ik dat? Hoe gaat dat hele netwerken in zijn werk? Hoe verkoop ik mijzelf aan een ander? En hoe kom ik erachter of de andere partij op zoek is naar een geschikte kandidaat als ik? Natuurlijk kreeg ik de nodige tips van mijn coach, die een kei is met netwerken en veel kan vertellen over hoe je jezelf net een stap verder kan brengen bij het vinden van een baan of jezelf profileren.

Netwerken

Als je gaat netwerken is het natuurlijk handig als je weet wie je bent en waar je voor staat. Als je dit van jezelf weet kan je makkelijker jezelf aan anderen presenteren. Als je gaat netwerken is het handig als Tip 1: je weet wie je bent en waar je voor staat. Als je dit van jezelf weet kan je makkelijker jezelf aan anderen presenteren. Als je bijvoorbeeld werkzoekend bent of net als ik aan het oriënteren bent en een blog schrijft, kun je jouw verhaal mooi aan de man brengen op netwerkbijeenkomsten of bij potentiële werkgevers of organisaties.

Maar hoe begin je met netwerken? Tip 2: maak een lijst van interessante organisaties waar je zou willen werken. Op die manier kom je een beetje achter wat jouw interesse gebied is en kun je dit makkelijker aan een ander uitleggen waarom je juist dat gebied geweldig of interessant vind. Een van de moeilijkste gedeeltes van netwerken is het benaderen van organisaties, bijvoorbeeld voor een oriënterend gesprek (koffie afspraak) of in mijn geval een stuk schrijven over een organisatie.

Profileren

Zelf begin ik met versturen van een e-mail en wacht ik de reactie af. Uiteraard kan je genoegen nemen met geen antwoord, maar als je jezelf een stap verder wil helpen kun je de organisatie ook bellen. Het is belangrijk bij netwerken en jezelf profileren dat je een proactieve houding aanneemt en geen genoegen neem met een afwijzing zonder toelichting of onbeantwoorde e-mail . Natuurlijk ligt het aan jezelf om dit wel of niet te doen. Sommigen vinden het eng om te bellen, zijn chaotisch en vergeten dit gewoon of ze zijn toch niet meer geïnteresseerd in de organisatie of werkgever. Als je toch kiest om te gaan bellen, is het handig om te vragen of ze je e-mail hebben begrepen en zo niet, dan kun je jouw vraag verhelderen. Op deze manier geef je ze meteen wat meer informatie over jezelf en kun je meteen vragen of er iemand is die jou per afspraak te woord kan staan. Pro- activiteit en doortastendheid zijn hier bij de sleutelwoorden en natuurlijk een beetje moed;).

Als je dan eindelijk een afspraak hebt met de organisatie of misschien wel je toekomstige werkgever, wil je natuurlijk ook weten of ze op zoek zijn naar nieuw personeel of naar iemand die iets voor hun organisatie kan betekenen? Een van de voordelen van een oriënterend gesprek (koffie afspraak) is dat je informatie krijgt over de organisatie en kunt kijken of je aan de hand daarvan bij het bedrijf of deze organisatie past. Je kunt dan aangeven dat je erg geïnteresseerd ben in de functie X en vragen waar ze naar op zoek zijn. Als je dit weet, kan je jouw troeven (lees: talenten en kwaliteiten) op ze afvuren met de bijbehorende voorbeelden. Het ligt uiteindelijk aan hen of ze je een aanbod kunnen doen of niet. Mochten ze je dan toch afwijzen, dan ben je nog niet klaar. Tip 3: Achterhaal waarom ze je afwijzen, zodat je dit voor de volgende keer wel op orde hebt. Tip 4: Vraag of ze je kunnen doorverwijzen naar een meer geschikter partij of persoon.

Netwerken is een leuk en leerzaam proces dat je verder kan helpen naar een baan of een opdrachtgever. Door dit vaker te doen lukt het je beter om jezelf te presenteren en te laten zien wat je in huis hebt.

Heb jij ervaring met netwerken en netwerkgesprekken? Heb jij misschien nog tips voor anderen? Laat dan een reactie achter onder dit bericht.

2014-04-23 14.31.06

Leuke tip voor een koffie afspraak: KOKO Coffee and Design in Amsterdam

